MIDWIFE (US)
Madeline Johnston, a self-taught multi-instrumentalist, creates intricate and lush sonic environments where she addresses grief in its many forms. On her single, “Sickworld”, she turns her malaise outwards, feeling homesick for a place she can never return to, because it doesn’t exist in this sick world. The album, Luminol (2021), navigates themes of incarceration, control, self-harm, and truth, all emerging with forensic clarity in the bioluminescent color-field of blue. Johnston defines the sound of her emotionally charged experimental pop music as “heaven metal”.
Madeline Johnston, autodidakt multiinstrumentalist, skaber indviklede og frodige lydlandskaber hvor hun undersøger sorg og dens mange udtryk. På singlen ”Sickworld” vender sin utilpashed udad og længes efter et sted, hun ikke kan vende tilbage til, fordi det ikke eksisterer i vores syge verden. Albummet Luminol (2021) navigerer mellem temaer som indespærring, kontrol, selvskade og sandhed, som træder frem med kriminalteknisk klarhed i det selvlysende blå farvefelt. Johnston kalder selv sin følelsesladede, eksperimentelle popmusik for ”heaven metal”.